امیدوارم لحظات خوبی در این وب سایت داشته باشید .....

نویسنده : admin تاریخ : سه شنبه 30 مهر 1392

آئین مولودخوانی و منبرگردانی در غدیر خم / اوج ارادت قلبی مینابی‌ها به مولای متقیان (ع)

هر ساله با فرا رسیدن هفدهم ماه ذی‌الحجه، مردم میناب با برپایی آئین مولودخوانی و منبرگردانی اوج ارادت و محبت خود را نسبت به مولای متقیان حضرت علی (ع) ابراز می‌کنند.

به گزارش خبرنگاردفتر روابط عمومی فرمانداری میناب ، میناب از جمله شهرستان‌های کشور است که مردم شیعه و دوستدار و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت (ع) آن از اعتقادات دینی، مذهبی برخوردار هستند و در این راستا آئین‌های کهن، خاص و ویژه‌ای نیز برای خود دارند.

یکی دیگر از مراسم‌های مردم میناب آئین منبرگردانی در روز هفدهم ذی‌الحجه یعنی یک روز قبل از عید سعید غدیر خم است که از 21 سال پیش توسط ارادتمندان به امام اول شیعیان و با آدابی ویژه در این شهرستان برگزار می‌شود.

محمد اکرامی در گفتگو باخبرنگار دفتر روابط عمومی افزود: در سال 1370 و با توجه به اوج گرفتن تبلیغات سوء وهابیت علیه دین مبین اسلام و مذهب شیعه در منطقه از یک‌سو و ناشناخته ماندن واقعه غدیرخم از سوی دیگر احساس کردم که باید علم کردن این واقعه مهم در میناب بلند شود تا مردم آن را به خوبی بشناسند.

اکرامی ابراز کرد: این منبر به عنوان نماد و سمبلی از منبری است که رسول گرامی اسلام (ص) در 18 ذی‌الحجه در منطقه غدیر خم برای معرفی امیرمومنان حضرت علی (ع) از جهاز اشتران بنا کرد.

اکرامی با تشریح نحوه آماده‌سازی منبر، بیان داشت: منبر از حدود دو هفته قبل توسط افرادی مومن، شیفته خاندان عصمت و طهارت (ع) و شهره به نام نیک که اکثر آنان را جوانان تشکیل می‌دهند، نوار پیچی و تزئین می‌شود.

معاون سیاسی اجتماعی افزود: بیشترین کار بر روی منبر و تزئین نهایی آن، در شانزدهم ذی‌الحجه یک روز قبل از مراسم «منبرگردانی» صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: تمام دست‌اندرکاران تزئین و آذین‌بندی منبر که اغلب از پارچه‌های نذری است با وضو هستند.

اکرامی ادامه داد: کار تزئین منبر در منزل صورت می‌گیرد و در روز مراسم بر روی یک ماشین که طاق وجود دارد و گل‌کاری شده مداح مستقر می‌شود به همراه ماشینی دیگر که منبر در آن قرار می‌گیرد و برای تبرک، یک دور کامل در سطح شهر و میادین آن گردانده می‌شود.

وی متذکر شد: پس از گردش کامل در شهر، منبر به میدان ولایت (محل آغاز مراسم) منتقل می‌شود و با ذکر صلوات و «یا علی» و با حضور خیل شرکت‌کنندگان پرده‌برداری می‌شود.

بیان داشت: با پرده‌برداری از منبر و پیاده کردن آن از ماشین و حمل بر دوش مردم مراسم به صورت رسمی آغاز می‌شود.

 

 

وی همچنین افزود: در طول حرکت منبر در مسیر میدان ولایت تا میدان شهدا و از آنجا تا مسجد جامع امام خمینی (ره) بسیاری از مردم گوسفند نیز قربانی می‌کنند.

اکرامی در پایان اظهار داشت: منبر به هنگام اذان مغرب به مسجد جامع شهر می‌رسد و با شرکت جمعیت در نماز جماعت مغرب و عشاء مراسم به پایان می‌رسد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: خبر، ،


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.




تمام حقوق ومطالب آن متعلق به معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان میناب مي باشد.